Wednesday, November 14, 2012

Melaporkan untuk Berita TV9!

ape khabar semua, seperti biasa sudah lama tak update blog ni kan? haha pasti anda tertanya-tanya , dah kenapa dengan title tu?

well kalau korang nak tahu aku sekarang ni aku dah masok semester yang terAKHIR  di K.L.M.U.C dengan itu, semester ini pulak aku kena hantar praktikal

and guess what? now aku tengah praktikal dekat Berita TV9 ! jyeahhhhh!



itu diaa ! ... aku start praktikal 11september2012 insyallah akan habis pada 10januari 2013! .... 4 bulan tu ... agak lama laa , today 14november dah , aihh sekejap masa berlalu 

macam2 experience sudah hadapi sebagai seorang wartawan penyiaran disini , reporters sni pon okay semua sporting ... da macam family da kite semua , well standard lah ade je karenah2 tertentu kann? jengjengjengg :D

ok but overall apa yang aku belajar dekat sini tidak sama seperti aku belajar di Kolej aku tuh!.... maybe sebab dorang ni more tu broadcast journalism kan? sbb kalau kat kolej aku more to printing je 

tapi kalau ikutkan menjadi wartawan penyiaran adalah salah satu impian aku juga , lagi2 kalau jadi pembaca berita ! wahhh berangan lebih! haha

kerja kt sini tidak seperti kerja dari kul 9 pagi hingga 5ptg , tapi LEBIH DARI ITU! haa

sini working hours dia from 9.00am till 9.00pm .... 12 hours okay!.... kalau sape dapat assignment belah petang mmg confirm balek lewat dari masa tu...

so yeah kerja sebagai wartawan mmg memenatkan , but at the same time you enjoy taw! eikk knapa enjoy plak? hehe well yang best jadi sebagai wartawan penyiaran ni kerja nya mmg produktif la , sbbnye asyik kena kejar story kt luar ofis , banyak travelling ,and ofcourse if ur lucky dapat MAKAN FREE! DOOR GIFT FREE! GOODIE BAGS FREE! haa...well sape x suka barang2 free kan?

selain daripada free thingy tu... dapat jugak pengalaman mengenali pelbagai jenis ragam manusia , banyak sosial jugak kerja ni sbb kita always bila dapat assignment je kite akan bertembung dengan wartawan lain so at that moment kena la buat contact2 kan? bukan contact2 nak mengorat ke ape okay , tapi contact untuk senang urusan kerja macam tueee!

dan juga dapat pengalaman interview dari orang berpangkat Menteri2 , bertemu orang terkenal *lagi2 dekat sri pentas tu* HAHA

humm dan juga dapat pelajari sesuatu yang baru mahupun sesuatu yang kita sndiri tidak ketahui!... yesss mmg best, dapat merasa sesuatu yang aku sndiri x pernah alami ..sperti contoh baru2 ni dapat satu assignment kena buat tinjauan banjir dkt satu kawasan perkampungan ni dkt bukit changgang.

for the record itu first time aku tgk kawasan kampung dilanda banjir , but at that time banjir takat paras buku lali atas sket , sbb time tu nak surut laa..... tapi tu la first time masok dewan orang ramai tgk mangsa2 ni tinggal kat situ , dalam masa yang sama melihat mereka menempuh dugaan ni, dgr keluhan dorg barang2 yg da kne tenggelam ngn air , masyallah kesian kan?

well yeah to me , bersyukur la dgn apa yang kita ada skang :')

ok enough sad story! so overall mmg best la praktikal dgn Berita TV9 ni ... banyak mengajar aku sesuatu yang baru , malah mengajar aku utk mendisiplinkan diri serta menepati masa *walaupun ade jugak few times dtg lambat :p*..... dan belajar improve kan penulisan , dan juga dapat kua tv9 skali skale heheheh nak tgk first video aku kua kt berita tv9?




ini diaaa!  nampak x stand upper aku yg terakhir tu? agak serabai kan? hahaha this is during my 4th day of praktikal...MY FIRST STAND-UPPER! and thanks to KAK CIKA!! sebenarnya ni assignment kitorg ,  standad la awal2 kne follow senior kan, mse da sampai kt tempat ni , aku ckp la ngn kak cika "ni best kalau buat stand upper"

pastu kak cika pon "seyes kau nak?" aku pon jawab la "nak laa , tapi akak ajar la " .... so mse kt tmpt tu kak cika la yg interview orang semua , plus die bagi ayat utk aku buat stand-upper je , hehe kesian kak cika.. balek2 ofis yang edit sepenuhnya pon kak cika jugak!

kalau dia tak tlg hari tu , x de maknanya ade stand-upper tu....

wt mse ni ade video ni je , if ade lagi akan di update jangan risau!....  meh tgk gambar2 pulak!


I.D tag aku !

dekat di hati! wahhh giteww :p

bersama kak zura , pembaca berita tv9 , comel kan dia? heheh :*


itu saja update kalini! sementara aku dkat sini tlg doakan aku supaya semua urusan dipermudahkan, and mintak2 dapat serap jadi wartawan situ cecehhhh :DD

so dengan itu will blog again next time ... bye bye! ;)






1 comment:

AISYA@AISHA said...

waa... all the best..!!